Från Bok till Film #5: Thérèse Raquin

 
 

In Secret är filmatiseringen baserad på Emile Zolas bok Thérèse Raquin. En mörk och passionerad historia som utspelar sig i det historiska Frankrike. Thérèse tas som barn omhand och får bo tillsammans med Mrs Raquin och hennes son Camille. När de sedan växt upp bestämmer sig Mrs Raquin att Camille och Thérèse ska gifta sig med varandra. Något som Therese absolut inte vill men ändå gör för att de varit så vänliga och tagit hand om henne. Men plötsligt dyker Laurent upp och historien börjar ta sin form. Det slutar i ett mycket tragiskt öde för alla inblandade. 

När jag läste boken för ett par månader sedan fängslades jag genast över hur mörk och modig den var. Det är en gammal bok men passionen och mörkret som kom att skrämma mig så många gånger var riktigt faschinerande. Undrar hur den här historien mottogs på den tiden?
Filmatiseringen är riktigt bra. Men på något ställe hajade jag till och tänkte på att man kanske såg den händelsen annorlunda om man inte hade läst boken. Men grymt bra filmatisering. Och kul att se några välbekanta ansikten våga sig på att göra något nytt. Riktigt sevärd film. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

boklandskapet.blogg.se

En blogg skapad för kärleken till det skrivna ordet. 3 bloggare, 3 boknördar. Lena (Bookheaven), Pernilla (NillasBokhylla) & Madeleine (mallesbokblogg). Vill ni komma i kontakt med oss gällande tävlingar eller andra samarbeten gör ni det enklast genom att mejla oss på: [email protected]

RSS 2.0